peroterompet

My photo
makan makan makan ! as known as PEROTEROMPET . awok tak handal berbahasa INGGERIS . tp awok mencoba sedayanya HAHA.

Wednesday, January 11, 2012

UJIAN DEMI UJIAN

Assalamualaikum
Setiap manusia mempunyai ujian mereka yang Allah SWT aturkan tetapi yang membezakan adalah bagaimana kita sebagai manusia menerimanya...Aku bukan nak mengeluh atau menolak qada' dan qadar tapi sebagai manusia biasa aku yakin yang kita mampu mengubah takdir yg mana setiap perlakuan mestilah mendatangkan usaha ...Tak kira lah macam mana cara sekali pun.....hmmmmm

Baru baru ni aku pergi medical check up dengan doctor pakar sakit puan...ye, memang aku ade sakit sakit segala dan terus terang aku punya kitaran haid tidak menentu ...last year 2011 aku hanya datang period sekali je..back then in 2010 aku period awal tahu je. then tak de dah....aku selalu anggap benda tu normal lah , takde apa la...sampai mak aku risau then suruh aku pergi buat check up...lepas mak aku kata pasal penyakit dia , aku pun jumpa lah balik doctor lama aku Doctor Zetty.....hmmmm sbb die ade rekod kesihatan aku,so senang lah boleh rujuk dia.....

lepas jumpa doc.zetty dia kata aku kena buat rawatan susulan sebab nak tahu perkembangan kesihatan lah...and since that day, setiap 3bulan sekali aku pergi lah jumpa dia sbb cukup 3 kali kitaran haid. but the condition remains the same..then doctor kata aku kena buat ujian gynic kot ape entah hahaha ...lupa ... and appointment tu pada 09/01/2012.....which is isnin yang lepas lah kan hahahah....aku pun takde la tak pergi try tempat lain. aku dah pergi hospital kpj dekat ipoh tu for scan my urine and also vagina scan...macam ultrasound jugaklah ...then the result just kata aku punya hormon tak tentu... ok..... aku relax lah.... hahaha

and  bila tiba masa yg aku pergi jumpa doctor balik isnin lepas, aku diberitahu yg doctor zetty kena bertugas dekat hospital fatimah sebab ad patient die nak beranak kena tukar kat sana. so die kena lah jaga sana. its ok lah sebab aku dapat doctor lain pulak....kali ni Cina !!! haishhh tapi nasib die cakap dengan aku lembut je. hahaha...lepas buat another ultrasound...doc.julia ni tanya soalan yang sangat cepu cemas jugak lah kan... aku just jawab berdasarkan apa yang aku tahu lah...hmmmm then pergi wad sebab nak ambil ANOTHER blood sample...Ya Allah ... aku dengan rasa nak pitamnya...kenapa lah satu hari tu semua aku kena buat...pergi sana sini....haishhh nasib3....

then lepas dah settle alhamdulillah aku tak ditahan dalam wad tu lelama ....while tunggu report dari ketua doctor dekat situ , aku pun terbaca artikel pasal pembuangan bayi.hmmmm ok tetiba kan... sangat kejammm !!! ok dah... and its time for report and conclusion bagi segala masalah yang aku alami...

time ni aku dengan doc.julia and her nurse and also dengan ketua doctor dekat situ..erhh tak tahu nama..diorang terangkan pada aku dengan sejelas jelas yang boleh...setitik demi setitik air mata aku jatuh meniti pipi aku and aku terkejut sangat dengar berita tu...Ya Allah ...Kau Maha Kaya.... !!! aku insan kerdil Ya Allah ! aku hanya mampu berdoa je time tu...mengucap panjang ! Innalillahiwainalillahirajiun......takpe selagi aku digelar ISLAM dan jadikan ia sebagai tiang iman aku insya Allah semua akan kembali normal... (-..-'')......

doc.julia pun terangkan yang aku masih ada peluang about 45-50% sebab masih ditahap yg sederhana serious yang masih boleh dirawat tapi kena ada semangat dan ikhtiar yang tak henti henti sebab penyakit aku masih ingin membesar dan still nak carik spot yg baru..haha...kelakar kot time die terangkan...aku sabar jela dengar ..but dalam kepala aku fikir satu je... I NEED HIM ..!!! sebab dia pernah janji yg kalau apa jadi dekat aku dia akan ada sebelah aku utk support aku. but...hmmmm takpe lah..aku biarkan masa dan Allah yg buka pintu hati dia terima aku dan terus bagi semangat diri dia sikit dekat aku...heeee :"p...

and balik tu aku pergi beli ubat yg mana doctor aku suruh beli and guess what.aku tak boleh jadi wanita normal for 3 to 5 years dari sekarang if aku tak jaga permakanan aku and also rutin harian aku...sabar je fiza. dengan sabar aku boleh tenang.. ye aku buat buat lupa pasal sakit aku ni. but hmmmm haha... poyo kan.. ape la kene aku ni....hmmm...after sampai rumah aku terus tidur and sangat lah tak larat....call mak and tell her about my condition after buat check up and mak almost cried sbb sangat terkejut....mak suruh balik but aku taknak...sbb kalau aku balik and tengok muka mak yg sedih lagi buat aku lemah sangat sangat...dekat sini aku ada kawan kawan yg boleh buat aku tersenyum dan lupa penderitaan yg aku lalui...terima kasih awak awak semua <3

dekat rumah malam tu aku buat meeting and tell the whole story dekat my lovely housemates...diorang terkejut and semua bagi kata kata semangat and masing masing aku harap korang jaga kesihatan lepas ni...tolonglah jangan selalu makan fast food...haha..jaga jaga korang...fiza sayang korang semua !!!!! taknak apa apa jadi dekat korang...dan satu lagi yg aku sangat hargai ialah dari cerita cerita yg uztaz bagitahu..sangat membuatkan aku lebih bersemangat utk teruskan hidup....

lastly , aku nak mohon maaf dekat semua pihak yg mana aku pernah buat korang tak senang dengan adanya aku depan mata atau dalam hidup korang sbb usia aku pun aku tak tahu sampai bila....thanks kepada kawan aku iaitu nur amira binti amir yg setia mendengar cerita aku... mey. u are the bestgirlfriend i ever had..kau tahu segalanya pasal aku..dari a sampai z....harap persahabatan kita takkan didunia je mey...di akhirat sana aku harap kau lah peneman setia ku...terima kasih dan aku sayang sangat2 dekat kau.....!!!!!


sebagai konklusi, aku akan turuti segala nasihat doctor and at the same time aku akan terus berdoa kepada Allah sebab dari Dia aku datang dan kepada Dia jugak aku akan pergi kembali..dan dari Dia jugak lah datang nya penyakit ini dan kepada Dia jugak lah penyakit ini pergi dari aku.....amin ....(^^,)


Assalamualaikum,
Peace 

nota kaki ; post agak panjang, kalau bosan tekan sign x warna merah tuh...ok ? haha

No comments: